30 september 2017

Axfood: Dagligvarujätten sjunker på sänkt riktkurs

Axfood hade en tuff period under veckan och hoppade ner till under 140 SEK. Nedgången verkar ha triggats av en sänkt riktkurs av SEB. I korthet verkar det hela bero på att man befarar att tyska kedjor ska komma att ta marknadsandelar på samma sätt som man har gjort i UK. Jag tror inte att det är den största risken, men visst det kan komma att ske.

Nu ska jag med en gång säga att jag inte är lika insatt i dagligvaruhandeln som jag antar att de som skrivit analysen som sedan resulterat i en sänkt riktkurs är, men jag tycker att det är en del saker som missas. För det första så tar Axfood marknadsandelar. Att Axfood skulle vara en förlorare i framtiden verkar i mina ögon inte riktigt stämma med de siffror som kommer in. Jag kan absolut ha fel, men jag är i alla fall inte övertygad att saker och ting utvecklas i en riktning som missgynnar Axfood. Att anta att Lidl, Netto m fl skulle ta marknadsandelar i Sverige för att man gör det i UK tror jag till viss del kan vara en tankevurpa. Det kostar pengar att ta marknadsandelar och att man ska satsa på att ta marknadsandelar på många marknader samtidigt är inte självklart. Lidl, Netto och andra discounters har funnits i Sverige ett bra tag, men man har aldrig riktigt fått fäste som jag ser det. Det finns många olika anledningar till detta och bara för att det tar tid behöver det inte betyda att det inte funkar. När det kommer till dagligvaruhandeln är, enligt vad jag tror, konsumenter väldigt trögrörliga och det tror jag att de discounters som är i Sverige förstår mycket väl.

Att jag äger Axfood och inte ICA är ingen slump. Jag tror, som jag har skrivit tidigare, att ICAs affärsmodell och ägande kan komma att vara en börda i omställningen till online. Det är möjligt att det inte alls är fallet, men att gå från många lokala handlare till en onlinegigant tror jag inte är helt enkel. Axfood har inte samma problem och därför har jag valt att äga aktier i Axfood istället för ICA. Under vissa perioder har jag ägt aktier i båda bolagen, men just nu har jag bara aktier i Axfood. Analysen, som jag bara såg ett sammandrag av, verkar vara inne på ungefär samma spår.

Det jag tycker är intressant med Axfood är inte tillväxten. Den är begränsad. Det jag tror kan vara intressant är att marginalerna på sikt kan komma att gå upp. En större online-del kommer att kunna få upp marginalerna, tror jag. Likaså tror jag att apotek och andra verksamheter kan komma att lyfta marginalerna. Det kommer inte att gå av sig själv och det är möjligt att det kommer att ta väldigt lång tid innan det börjar få effekt. Jag är inte så övertygad som jag var för ett tag sedan. Övergången till online inom dagligvaruhandeln tar längre tid än vad jag hade trott. Att prata om tillväxt i sammanhanget är inte så intressant. Det är mer intressant att prata om hur stor del av den totala handeln som går via online och den siffran känns fortfarande låg som jag ser det.

I dagsläget har jag inga direkt funderingar på att öka och egentligen inte heller några långtgående planer på att sälja. Eftersom Axfood och Telia med råge är mina stora innehav så borde jag kanske fundera lite på att sälja en del, men i nuläget gör jag inte det. Om det skulle bli så att det blir riktigt bra drag under sista kvartalet och Axfood tickar upp till 150 SEK utan att det kommer ny information så är det möjligt att jag lättar lite på mitt innehav. Vi får se.

2 kommentarer:

Knut Karlsson sa...

Hej! Här i Stockholm finns det snart en Lidl butik i varje kvarter. Så länge räntorna är låga så fortsätter svensson spendera pengar i Icas matpalats med ett klart större sortiment och ibland högre kvalite. Men så snart man tvingas se över sin budget så märker man att Lidl är ett mycket mer prisvärt alternativ. Grönsaker är grönsaker och jag betalar inte mer bara för att Ica staplar dom i attraktiva högar etc..
/ Knutte

Charlie sa...

Hej Knut! Tack för din kommentar. Alltid kul att höra hur andra tänker. Det är möjligt att du har rätt, men Lidl och Netto har inte bara varit i Sverige när det är högkonjunktur så ditt resonemang tycker jag inte håller hela vägen. Även under finanskrisen fanns Netto och Lidl, men det spelade ingen större roll. Dessutom så är inte Lidl och Netto billigast enligt alla mätningar. Willys stoltserar med Sveriges billigaste matkasse och lägger ganska mycket tid och energi på att underbygga det påståendet. Det är möjligt att en del Stockholmare kommer att börja handla på Lidl om det blir tuffare tider, men det är inget som oroar mig. Enligt mitt sätt att se är det minst lika sannolikt att storkunderna, tex barnfamiljerna, istället börjar storhandla online från Willys.

Vad gäller synen på grönsaker så skiljer för övrigt din och min syn på saken ganska mycket. I min värld är det stor skillnad på olika grönsaker. Jag gillar mat och jag tycker verkligen att t ex olika tomater smakar väldigt olika. En hemmaodlad tomat av en trevlig sort går t ex nästan inte att jämföra med en växthustomat som jag ser det. Det är möjligt att vi är olika i detta avseende, men så ser jag på saken i alla fall.