05 mars 2018

Hövding: Star principle av Richard Koch

En bok som jag har tagit ganska starkt intryck av är "The Star Principle" av Richard Koch. Det var ganska många år sedan jag läste den, men principerna som lyfts fram återkommer jag till från tid till annan. Jag tror att om man kan träffa rätt när det kommer till kombinationen hög tillväxt och marknadsledare inom nischen så finns det goda förutsättningar till att det kan bli bra.

På länken nedan så finns det en bra sammanfattning av boken:

https://thetaoofwealth.wordpress.com/2015/02/02/how-the-star-principle-can-make-you-rich/

Det finns ett par minus med Hövding. Det finns det alltid och det är sällan allt är helt perfekt. I Hövdings fall är en nackdel att man inte tjänar pengar och det kommer sannolikt att krävas en hel del arbete innan man når försäljningsnivåer som gör att man gör vinst.

I fallet med Matse, som också hade hög tillväxt, så tjänade man heller inte pengar. Då hade man även nackdelen att man inte var nischledare. Det är möjligt att man skulle kunna definiera en nisch som Matse var ledare inom, men som jag ser det så var man inte ledare.

Om ett par dagar kommer Hövdings Q4-rapporten. Det skall bli mycket intressant.

Inga kommentarer: