12 maj 2018

Hövding: Q1-funderingar

Jag blev ganska förvånad över att Q1 blev så dålig som den faktiskt blev. Det är sant att Q1 är ett kvartal när det inte säljs så mycket och om våren dröjer så får det effekt för ett företag som säljer cykeltillbehör. Det är rimligt och förmodligen helt sant. Det som också är sant är att julhandeln är jätteviktig för Hövding. Man kan fundera lite på om det är enbart positivt.

Att det säljs mycket Hövdingar inför julen är inte märkligt på något sätt. Julen är detaljhandelns stora högtid och många produkter likt Hövding har säkert sin stora topp kring jul. Så långt är det inte konstigt. Det som lite förbryllar mig är att det säljs betydligt fler Hövding inför jul än inför att cykelsäsongen drar igång. Q2 borde vara en viktig period för företaget. Jag antar att det säljs mycket cyklar på våren och inte så mycket inför julen. Hövding borde som jag ser det ha två försäljningstoppar per år - en under Q2 när cykelsäsongen drar igång och en under Q4 i samband med julhandeln. Det verkar av allt att döma som att någon direkt topp under Q2 inte finns utan det finns en topp och det är i samband med julhandeln.

Om man vill vara lite kritisk så skulle man kunna fundera kring om det kan vara så att Hövding har blivit en pryl som välbeställda köper till varandra som julklapp, men ingenting som en person som köper en ny cykel köper, i alla fall inte i större utsträckning. Jag hoppas inte att det är så, men om det är så finns det en risk för att det handlar om ett övergående fenomen. Naturligtvis hoppas jag att jag har fel.

En annan sak som är värt att notera är att man inte sa någonting om finansieringen. Om jag inte har räknat helt fel så kommer man att behöva ta in nya pengar inom 3-6 månader. Det är möjligt att man skulle kunna få ett lån från någon bank eller ägare om det skulle ta lite längre tid än så. Oavsett så är kassan snart tom och det känns ganska osäkert i nuläget om man skulle kunna visa svara siffror under 2019. Det är inte omöjligt, men inte självklart på något sätt.

Jag tror att man i nuläget håller på att förhandla fram en lösning kring finansieringen. Om man hade gått på att ta in mer pengar från befintliga ägare så tror jag att man hade kommunicerat detta i samband med Q1-rapporten. Anledningen till att ingenting sas om finansieringen tror jag beror på att man har en plan, men att denna inte är riktigt i hamn än. Det skall bli intressant att se hur man har tänkt. Det skulle inte vara fel om det handlar om en riktad nyemission och att det kommer in en ny ägare som har kontakter och erfarenhet.

Ytterligare en sak som jag har funderat på är hur diskussionerna om en ny modell har påverkat försäljningen. Om jag varit sugen på att köpa en Hövding så hade jag kanske väntat till nästa år när den nya kommer. Det är inte säkert, men heller inte uteslutet att försäljningen påverkats av att det finns något nytt på gång. För övrigt så hoppas jag att man väljer att kalla den nya modellen för "Vega" precis som projektet. Det låter bra tycker jag och det blir inte så mycket förvirring om man fortsätter med båda modellerna parallellt, vilket jag hoppas att man gör.


 

Inga kommentarer: